Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • 23th May: Uni Vibes
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz Natural sciences News Eins A
  • About the faculty
  • Our research
  • Study Service
  • Dean's office
  • Personalities
  • Institute of Biology

End of this page section. Go to overview of page sections

Friday, 06 December 2013

Eins A

Ausgezeichnete Spitzenleistung: Bundespräsident Heinz Fischer, sub-auspiciis-Doktor Martin Holler und Rektorin Christa Neuper (v.l.) Fotos: Kanizaj

Ausgezeichnete Spitzenleistung: Bundespräsident Heinz Fischer, sub-auspiciis-Doktor Martin Holler und Rektorin Christa Neuper (v.l.) Fotos: Kanizaj

Holler gelobte weitere Verbundenheit mit seiner Alma Mater

Holler gelobte weitere Verbundenheit mit seiner Alma Mater

Bundespräsident Fischer gratulierte

Bundespräsident Fischer gratulierte

Mathematiker Martin Holler promovierte sub auspiciis an der Uni Graz

Ausgezeichneter Erfolg in Schule und Studium, herausragende Dissertation: Wenn man eins und eins zusammenzählt, sind die Leistungen des Mathematikers Martin Holler „Eins A“. Der 27-jährige Forscher promovierte heute, am 6. Dezember 2013, an der Karl-Franzens-Universität sub auspiciis – in Anwesenheit von Bundespräsident Heinz Fischer.

„Diese außergewöhnliche Leistung ist ein Beispiel für Exzellenz und erstklassige Forschung, die zu den Kernaufgaben der Karl-Franzens-Universität zählen“, gratulierte Rektorin Christa Neuper dem Promovenden. Die Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchses sei ein Auftrag, den die Uni Graz für die gesamte Gesellschaft erfülle.

Bundespräsident Heinz Fischer überreichte den Ehrenring der Republik und würdigte die ausdauernde Spitzenleitung: „Unsere Gesellschaft benötigt eine große Anzahl höchst ausgebildeter AbsolventInnen. Es ist daher wichtig, Vorbilder aufs Podium zu stellen.“

Besonders schwer getan hat er sich nie, gesteht Martin Holler. Das Lernen sei ihm stets leicht gefallen – im Besonderen die Mathematik.
„Mir gefällt der formale Aufbau der Mathematik. Auf Basis eindeutiger Definitionen werden Aussagen mit logischen Schlüssen bewiesen“, schildert Holler, aufgewachsen in Kaindorf an der Sulm.

Trotz aller notwendigen Formeln, Beweise und abstrakten Modelle ist dem Nachwuchsforscher, der am Institut für Mathematik und wissenschaftliches Rechnen der Uni Graz tätig ist, immer ein Aspekt wichtig: „Ich möchte auch konkrete Anwendungen aufzeigen.“ Und die standen in seiner – mit sehr gut benoteten – Doktorarbeit im Fokus.

Wer kennt das Problem nicht: Digitale Fotos, die „pixeln“ oder über eine minderwertige Auflösung verfügen. Holler hat in seiner Dissertation unter anderem eine Methode entwickelt, die es erlaubt, JPG-komprimierte Bilder zu rekonstruieren und verbessert darzustellen. „Die Rekonstruktion wird als Lösung eines mathematischen Minimierungsproblems gefunden, die durch ein Computerprogramm berechnet wird“, erklärt der frischgebackene Doktor. Ein Patentverfahren läuft. Derzeit ist er auch auf der Suche nach einem interessierten Unternehmen, das die Idee verwertet.




In der Forschung will Martin Holler auch weiterhin bleiben und beweisen, dass „seine Disziplin mehr als nur etwas für Exzentriker ist“. Diesem Klischee widerspricht der Sohn einer Mathematiklehrerin und eines Lokführers ohnehin: Denn neben viel Sport – etwa Laufen – entspannt sich der frisch verheiratete Steirer beim Kochen und auf seinen Reisen mit dem Motorrad.

created by Andreas Schweiger

Related news

Learning better: Can science experiments in group settings help children with autism?

How can pupils with autism spectrum disorder (ASD) have positive learning experiences and improve their social skills? Researchers at the University of Graz are investigating how science experiments in group settings can contribute to this. Initial results from the project, which is funded by the Austrian Science Fund FWF, show that children react differently depending on the kind of neurodiversity, but that experimentation classes with the right setting definitely have potential. "Pupils with ASD can do more than is currently expected of them in many cases," says project leader Uwe Simon.

Sustainability Award 2024 for two projects of the University of Graz

How do major international conferences reduce their carbon footprint? And what can maths lessons contribute to education for sustainable development? Two questions that were answered at the University of Graz. The corresponding projects were awarded the Sustainability Award 2024 in silver on 26 November in Vienna. This award for Austria's universities and colleges is presented by the Ministry of Science and the Ministry of Climate Protection.

Bees under observation: University of Graz provides unprecedented insights into the hive

What is going on in the combs? How many eggs is the queen laying? How much honey is there? Autonomous robots and AI algorithms provide important data and high-resolution real-time images from inside a beehive. "As part of an international team, we have developed a game-changer technology for a new type of digitalised behavioural research," reports biologist Thomas Schmickl from the Artifical Life Lab at the University of Graz. The publication, which has just appeared as the cover story in the journal "Science Robotics", describes the wealth of information that can be obtained from this unique research facility.

Research for healthy aging: FWF funds Cluster of Excellence "MetAGE" with 18 million euros

Six researchers from the Field of Excellence "BioHealth" at the University of Graz, together with colleagues from the Medical Universities of Graz and Vienna, have acquired an FWF-funded "Cluster of Excellence". Now a newly formed center of excellence will be created under the leadership of the University of Graz. The aim is to gain a better understanding of healthy aging. The findings will flow directly into clinical research.

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections